ANWB Streetwise

Dinsdag 10 en donderdag 12 september vonden de lessen van ANWB Streetwise plaats.

ANWB Streetwise is een verkeersprogramma gericht op het trainen van de verkeersvaardigheden van alle kinderen op de basisschool en wordt gegeven door instructeurs van de ANWB.

De activi­teiten zijn precies op de verschillende leeftijdsgroepen afgestemd. Bij groep 1 en 2 staan het herkennen van (gevaarlijke) verkeersgeluiden en het oefenen met oversteken centraal. Daarnaast leren ze waarom het zo belangrijk is om een kinderzitje en de autogordel te gebruiken. Bij Blik en klik voor groep 3 en 4 ligt de nadruk op de actieve verkeersveiligheid. Ze leren veilig oversteken en begrijpen waarom ze in de auto een gordel en kinderzitje moeten gebruiken. Hallo auto leert de kinderen van groep 5 en 6 over de remweg van een auto en de invloed van reactietijd op die remweg. Kinderen nemen zelf plaats op de bijrijderstoel van een ANWB lesauto en mogen zelf remmen. Het dragen van een veiligheidsgordel en kinderzitje/zitverhoger komt in deze les aan bod. Trapvaardig traint de kinderen van groep 7 en 8 in praktische fietsvaardigheid. De leerlingen fietsen over een uitdagend parcours en trainen moeilijke manoeuvres. Ook rijden ze met een zware rugtas op. Hiermee bereiden we de kinderen voor op het zelfstandig fietsen naar de middelbare school. Tevens mogen de leerlingen als afsluitend onderdeel op een elektrische step rijden.

Zowel leerlingen als leerkrachten waren erg enthousiast. We kunnen terug kijken op leuke en leerzame verkeerslessen.

Namens de school danken wij Versluys Verkeerstechniek B.V. voor het regelen van de wegafzetting, de buurtbewoners voor hun medewerking en alle hulpouders.

streetwise 1 streetwise 1